Na początku XX wieku Kværner był najbardziej zaawansowanym warsztatem mechanicznym w Norwegii, który rozszerzył swoją działalność i stopniowo skupiał się na nowych produktach. W 1916 roku sprzedano zakład produkujący piece na drewno.
Odlewnię, której nazwę przemianowano na Kværner Ovnsstøperi, kupił 26-letni Herman Anker. Chciał kontynuować dziedzictwo norweskich tradycji żeliwa, jednocześnie dalej rozwijając estetykę i jakość. Anker był inteligentnym biznesmenem, który docenił wartość marketingu i zaawansowanego zespołu sprzedaży na długo przed tym, zanim stało się to powszechną praktyką. I tak powstał fundament pod markę Jøtul.
W latach dwudziestych międzynarodowa gospodarka doświadczyła poważnego kryzysu, a firmie Jøtul groziło bankructwo. Ich wybawicielem był Johannes Gahr. Podzielał wiele cech swojego poprzednika i wyprowadził firmę Jøtul z kryzysu w nową erę wzrostu. Po raz kolejny firma Jøtul była największym producentem pieców na drewno w Norwegii.
Jøtul nadal się rozwijał w okresie po drugiej wojnie światowej, pomimo spadku zapotrzebowania na piece na drewno w miarę rozwoju nowych źródeł energii, takich jak ropa naftowa, nafta i energia elektryczna. W latach sześćdziesiątych na rynku pozostało zaledwie kilku graczy, a firma Jøtul była zdecydowanie największa. Jøtul zaczął dostosowywać się do rynku już w latach pięćdziesiątych, a kominki spalające paliwo płynne już przez długi czas, bo w latach siedemdziesiątych, stanowiły najważniejsze źródło dochodów firmy.
Po kilku incydentach, które miały miejsce w latach 70. XX w., utrudniających dostęp do ropy naftowej, zapotrzebowanie na piece na drewno eksplodowało. Otworzyły się nowe możliwości, a piece na drewno ponownie stały się najważniejszą częścią asortymentu produktów Jøtul.
Następnie w 1977 roku rodzina Gahr sprzedała Jøtul dużej międzynarodowej korporacji Norcem. Konsekwencją była działalność bardziej zorientowana na eksport, obejmująca szereg przejęć odlewni i firm importowych w USA i Europie. Pogorszenie koniunktury gospodarczej w drugiej połowie lat 80-tych zmusiło Jøtul do ponownej oceny celów stawianych przed firmą.
W ciągu ostatnich dziesięcioleci Jøtul ponownie zbudował międzynarodową sieć i stał się globalną marką z oddziałami i zakładami dystrybucyjnymi w większości krajów i na wszystkich kontynentach.
Pomimo wzlotów i upadków w ciągu ostatnich 170 lat, Jøtul udowodnił, że potrafi przetrwać, a my nadal rośniemy i rozwijamy się jako firma. Sukces można przypisać odwadze, chęci i umiejętności dostosowania się do nowych potrzeb i rynków. To jest powód, dla którego Jøtul nadal prężnie się rozwija, zarówno jako odlewnia pieców na drewno, jak i lider na rynku światowym.